maria elementarskola

Vi strävar efter att möta medmänniskor med vänlighet, artighet och generositet.

Om skolan

Maria Elementarskola är en traditionell F-9 skola. Undervisningen är lärarledd och alla elever har hemklassrum med bänkar och läroböcker. Kunskapsinhämtning är central i skolan och läxor ett naturligt inslag. Betyg delas ut från årskurs 4. Eleverna verkar trivas och ha roligt i skolan, och når ofta goda resultat. Koncentrationsförmåga, uthållighet, självförtroende, ordning och reda är kvaliteter som eleverna utvecklar och stärker.

​

Maria Elementarskola startade 1885. Uppskattade traditioner som körsång och elevers uppträdanden fortsätter än idag! Men det är också en modern skola i utveckling. 3D-skrivare och robotbygge är delar av teknikämnet. Design och textil vitaliserar slöjden. Besök av författare och skribenter stimulerar elevernas litterära skrivande. Elever i årskurs 4 till 9 introduceras i träningsformer som crossfit och några av antikens idrottsgrenar som fäktning, boxning och brottning. Skolan fokuserar the touchstones och vill göra eleverna bekanta med stadens museer, operan och andra viktiga platser i vårt närområde.

​

Maria Elementarskola ligger centralt på Södermalm, nära Medborgarplatsen, Mariatorget och Slussen. Mellan- och högstadium har adress Fredmansgatan 1-3. Skolans yngre klasser, fritidshem och matsal ligger på Högbergsgatan 52. Fritidshemmet besöker dagligen närbelägna parker och lekplatser. Matsalen drivs av skolans köksmästare som lagar god och näringsrik mat. Vi drivs utan vinstkrav av Märta Fransons stiftelse.

Märta Fransons stiftelse

Mejl: styrelsen@mariaelementarskola.se

Ordförande Eva Bejerot

Skollunch

Maria Elementarskolas elever äter lunch som tillagas i skolans eget kök. Varje dag erbjuds dagens rätt och ett vegetariskt alternativ. Det finns alltid ett salladsbord. Menyn planeras av köksmästaren och hans team. Elever och lärare äter lunch tillsammans. Pedagogisk lunch bidrar till att utveckla elevernas bordsvanor och sociala färdighet kring matbordet.

Praktfull matsal

Skolans matsal ligger på Högbergsgatan 52. Matsalen har en gång varit Södertörns domsagas tingshus, som senare bytte namn till Nacka Tingsrätt. Arkitekten är Karl Karlström (1904-1969) som ritat många kommunala byggnader runt om i landet. Tingshuset byggdes i början av 1940-talet och användes som tingsrätt fram till 1993 när verksamheten flyttades. Då fick Maria Elementarskola möjlighet att hyra lokalerna. Huset är K-märkt och exteriören är helt oförändrad.

Tingssalen är också K-märkt och i originalskick, förutom podiet där det tidigare fanns en kringgärdad plats för domstolsförhandlingar. Salens väggar är klädda med rött tegel och ljuset kommer in genom en taklanternin i färgat glas. Golvets parkett är också original. Bakom podiet finns en väggmålning från tingshustiden. Målningen är skapad av Einar Forseth (1892-1988). Ett annat av hans verk är mosaiken i Gyllene salen i Stockholms Stadshus.